Kinderen & Tablets: ze hebben de toekomst!
Soms is iets gewoon stuk en moet ‘t gerepareerd worden. Vaak komen we daar zelf achter, maar af en toe krijgen we ook een tip van een klant. Dat vinden we fijn, want zo maken we samen Kwibuss steeds beter. Hieronder vind je het overzicht van de reparaties & verbeteringen van deze maand.
Verschillende berichten over Kinderen & Tablets haalden de afgelopen maanden het nieuws. Van de iPad-scholen die aankomend schooljaar de deuren openen, tot de sterke toename van het aantal jonge kinderen dat regelmatig met een tablet in de weer is.
Genoeg om duidelijk te maken dat de combinatie “Kinderen & Tablets” een steeds sterkere band ontwikkelt, en daarmee een vaste plek in onze hedendaagse maatschappij krijgt. Waar de kinderopvang veelal een aanvulling op thuis wil zijn, doet zij in deze ontwikkeling niet of maar nauwelijks mee. Maar waarom?
Opvoedkundige vragen
We zien dat de opkomst van de tablet de nodige vragen bij ouders en opvoeders oproept: Hoe houd ik in de gaten wat mijn kind doet op de tablet? Welke filmpjes kunnen “veilig” bekeken worden? Wat zijn de risico’s? Is het een hulpmiddel of staat het een goed contact met de kinderen juist alleen maar in de weg?
Tja, hoe gebruik je een tablet als een echt pedagogisch inhoudelijke tool? Dan niet enkel als zoethoudertje voor een huilend kind natuurlijk! Maar een hulpmiddel dat ondersteuning biedt en bijdraagt aan kwalitatief goede opvang; een stimulans voor de ontwikkeling van kinderen…
Tablets in de Kinderopvang
In onze praktijk zien we veel organisaties worstelen met dergelijke vragen. Ook binnen de kinderopvang heeft de iPad inmiddels zijn intrede gedaan, zij het nog schoorvoetend en eigenlijk uitsluitend als “lastenverlichter” of “efficiencytool” voor het centraal kantoor en de administratieve afhandeling (planning- en aanwezigheidsregistratie, kindschriftjes en informatiesysteem voor de medewerkers).
Maar niet als onderdeel van het primaire proces; de opvang zelf, tenminste ik heb het nog niet met eigen ogen gezien.
Een schat aan informatie, kennis, ervaring en een eindeloze bibliotheek met spelletjes, filmpjes, geluiden en foto’s wordt niet gebruikt. Bewust of onbewust, ik weet het niet. Opmerkelijk en verwonderend als je het mij vraagt.
Waar zijn de Witte Raven?!
Toch moeten er ook voorbeelden zijn waarin de tablet wel een dagelijkse aanvulling is op het pedagogisch handelen. Een vast onderdeel van het pedagogisch instrumentarium van de PM-er. Ben jij die witte raaf, de uitzondering op de regel of gewoon een techie? Laat het ons weten!
Poll
» Stuur je voorbeelden, succesverhalen een aansprekende foto’s in; wij willen het zien!