Ik Kwibuss, jij Kwibusst, wij Kwibussen!
Soms is iets gewoon stuk en moet ‘t gerepareerd worden. Vaak komen we daar zelf achter, maar af en toe krijgen we ook een tip van een klant. Dat vinden we fijn, want zo maken we samen Kwibuss steeds beter. Hieronder vind je het overzicht van de reparaties & verbeteringen van deze maand.
Vanuit Kinderopvang Hoorn (onderdeel van SCIO Groep) ontvingen we een enthousiaste beschrijving over Kwibuss in hun organisatie: er was enthousiasme en gretigheid om Kwibuss in gebruik te nemen, met uiteindelijk als resultaat dat de organisatie een stuk transparanter is dan voorheen. Mirelle Obdam, Beleidsmedewerkster kwaliteitszorg & PR bij Stichting Kinderopvang Hoorn, verwoordt het alsvolgt:
“Kwibussen” is bij Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH) een werkwoord geworden. Pedagogisch medewerksters vragen aan elkaar of ze al “gekwibusst” zijn. De reacties op de introductie van het “digitale kwaliteitssysteem” zijn unaniem positief. Eén collega vertoont zelfs symptomen van een Kwibuss-verslaving…
De afgelopen maand hebben alle pedagogisch medewerkers een Kwibuss-instructie gehad. Een half uurtje uitleg en vervolgens een half uurtje op de computer een tiental opdrachten uitvoeren. Dat is voor de meeste gebruikers voldoende om thuis te raken in Kwibuss. Zelfs de “digibete, ik doe nooit wat op de computer” collega’s gingen vrij rap door de opdrachten heen. Enkele enthousiaste reacties:
- Een pedagogisch medewerker (aan het einde van het instructie-uur): Ik wil eigenlijk niet stoppen, dit is zo leuk!
- Een locatiemanager: Ik ben even door Kwibuss heen gegaan maar ik ben laaiend enthousiast! Super!
- GGD-inspecteur: Wat een mooi, duidelijk en overzichtelijk systeem! Ik kan me voorstellen dat dit een aanwinst is voor jullie bedrijfsvoering! Inderdaad kon ik de actuele protocollen en werkinstructies makkelijk vinden. In het vervolg kunnen we hierdoor altijd beschikken over de actuele versies. Bedankt dat jullie dit voor ons mogelijk maakten!
De mogelijkheid om opmerkingen te plaatsen bij de documenten wordt inmiddels goed gebruikt. Onze medewerkster kwaliteitszorg heeft het er maar druk mee. Direct reageren, zodat collega’s weten dat met de opmerkingen echt iets gedaan wordt, en snel ook. Iedereen helpt op deze manier mee om het kwaliteitssysteem nog meer duidelijk en werkbaar te maken. Half november worden alle papieren boeken van de locaties opgehaald en vernietigd, wat een historisch moment! En eind november de externe audit: ook altijd weer een spannend moment.
Naast de medewerkers zijn ook accounts aangemaakt voor de Raad van Toezicht, de ouderraad, de ondernemingsraad, de externe auditoren en ook voor de GGD. Transparanter kunnen we als organisatie niet worden, lijkt mij!
Dank je wel Mirelle!
Heb je ook een goede ervaring met Kwibuss, laat het ons weten!